Kirjaudu

Turpa kiinni kun mä autan sua

9.12.2008 22.06 | Saija Kalenius | Yleinen

Prostituoitu esiintyy suomalaisessa keskustelussa pelkästään uhrina ja ihmisoikeusrikkomuksen kohteena. Erityisen selvästi hän sijoittuu tähän rooliin naisjärjestöjen ja feministien kannanotoissa.

Nyt eturintamaan on astunut tamperelainen vasemmistolainen tutkija Anna Kontula, joka on väitöskirjassaan haastatellut seksityöntekijöitä ja tuo kiihkottoman perusteellisesti esiin toisenlaisen kuvan suomalaisesta prostituutiosta. Hänen aineistonsa naiset ovat jotain muuta kuin seksin ostokiellon kannattajien puheissa seikkaileva kellarissa pidetty hakattu itätyttö, joka on myyty tänne seksiorjaksi.

Monien ensireaktio on ollut, että Kontulan kuvaama vapaaehtoinen prostituutio on marginaali-ilmiö. Ehkä se on. Kontulan arvio on silti, että noin puolet suomessa toimivista prostituoiduista on Suomessa asuvia, toinen puoli tulee ulkomailta. Melko pieni osa saa hänen mukaansa prostituutiosta pääasiallisen elantonsa. Ymmärrettävästi ilmiön luonteesta johtuen tarkkoja lukuja on mahdotonta antaa, mutta joka tapauksessa Kontulan tutkimuksen perusteella on selvää, että prostituoidut ovat kaikkea muuta kuin homogeeninen ryhmä.

Mietin kauan omaa kantaani seksin oston kriminalisointiin. Päädyin vastustavalle kannalle. Ensinnäkin – ja tämä on periaatekysymys – yhteiskunnan ei pidä rajoittaa sinun tai minun ihmisoikeuksiani ilman uskottavia perusteita. Tässä tapauksessa keskeinen ihmisoikeus on oikeus päättää omasta ruumiistaan. Tällä hetkellä kukaan ei pysty perustelemaan minulle, miksi saan myydä ruumistani kaikilla muilla tavoilla, mutten sillä yhdellä. Sen sijaan nostetaan esiin kaikenlaisia epämääräisiä sekundaariargumentteja. Vedotaan ihmiskauppaan. Sitä esiintyy myös ravintola- ja rakennusalalla, ilman että kukaan on kriminalisoimassa rakentamista. Vedotaan prostituutioon liittyvään väkivaltaisuuteen. Väkivalta on jo laissa kielletty, eikä siellä ole mitään huoraa on sinun lupa lyömän -klausuulia. Vedotaan prostituoitujen mielenterveysongelmiin. Niitäkin on vaikea laittaa pelkästään tai edes suurimmaksi osaksi itse seksityön piikkiin, niin kauan kuin ympäristön lyömä leima on niin vahva kuin se prostituoidulla on. Ja vaikka nämä ongelmat olisivatkin – mitä en siis usko - täysin erottamattomissa prostituutiosta, ei ole mitään todisteita siitä, että seksin oston kriminalisointi ratkaisisi yhtäkään niistä.

Prostituutiokeskustelussa on minusta merkittäviä yhtymäkohtia huumekeskusteluun. Molemmissa keskenään kilpailee kaksi linjaa, joista toinen haluaa kieltää ja rangaista, ja toinen pitää toimijat yhteiskunnan silmissä ja avun piirissä. Molemmissa myös puhutaan järjestäytyneen rikollisuuden roolista, joka varsinkin huumeiden suhteen onkin kiinteä osa ilmiötä. Rangaistuslinjan ongelma on, että se ajaa heikoimmilla olevat – huumeiden käyttäjät ja huorat –yhteiskunnan reuna-alueille, ja estää heitä saamasta apua tarvitessaan. Heidän pelkonsa kiinnijäämisestä estää myös järjestäytyneen rikollisuuden jäljittämistä ja kitkemistä. Tätä on vaikea nähdä toivottavana.

Nyt ostokiellon kannattajat haluavat tehdä kaikesta seksin ostosta kiellettyä, kun tällä hetkellä on kielletty vain seksin ostaminen ihmiskaupan ja parituksen uhreilta. Voimassa olevakin kielto on osoittautunut tehottomaksi ihmiskaupan vastustamisessa – Osaksi ehkä, koska sen valvominen on lähtökohtaisesti ihan mahdotonta, ja osaksi siksi, että ihmiskauppa ei ehkä sittenkään Suomen olosuhteissa ole niin merkittävä osa prostituutiota kuin on haluttu uskoa. Seksityöntekijöiden järjestö Salli ry on vastustanut ostokieltoa. He ovat sitä mieltä, ettei laki toisi apua vaan ongelmia, ja heillä ainakin on käytännön kokemusta siitä, mistä he puhuvat.

Muualla maailmassa kiistely prostituutiosta on ollut feministisen liikkeen sisäistä kiistelyä. Osa on pitänyt seksikauppaa väkivaltana naisia kohtaan ja vaatinut sen kieltämistä, osa on nähnyt prostituution ongelmien liittyvän sen asemaan yhteiskunnan marginaalissa ja vaatinut seksikaupan laillistamista. Suomessa jälkimmäistä koulukuntaa ei käytännössä ole, mikä on helpottanut kaikkien seksin ostamisen kieltämistä vastustavien leimaamista sovinisteiksi.

Voisi olla aika laajentaa horisonttia täälläkin.

Jaa Facebookissa

55 kommenttia

  • Esa Helander kommentoi:
    9.12.2008 22.29

    Ihmiskauppaahan on jopa urheilussa! :)

    http://helanes.blogit.kauppale…oadollaria

    Eli kyllä horisonttia riittää.

  • Ari Alsio kommentoi:
    9.12.2008 22.36

    Oikeaa asiaa. Rehellisesti on todettava, että olen tismalleen samaa mieltä. Mikään ei sieppaa niin kuin nuo jeesustelijat, jotka ovat auttavinaan. Olen jutellut tuntikausia hiljaisina iltoina huorien kanssa, - ilman ostovelvoitetta. Kaikilla heillä oli omat ongelmansa, mutta yhtäkään ei ostokielto poista. Ostokiellossa on kyllä hiukka voimaa sen suhteen, että häpeä korostuu rangaistuksena. Se taas vie ongelman piiloon entisestään.

  • Timo kommentoi:
    9.12.2008 22.37

    Jälleen loistava ja hyvin perusteltu kirjoitus. Ei voi kuin olla samaa mieltä.

  • Eeva Vasenius kommentoi:
    9.12.2008 23.01

    Samaa mieltä! Inhoan kaiken maailman jeesustelijoita ja olen myös kuullut erään toisen henkilön suusta ihan samaa kuin Ari kirjoitti, että he ovat ihan nastaa jengiä. Uskoin silloin ja uskon saman nytkin.

    Ja miksipä eivät olisi?

  • Nihilisti kommentoi:
    9.12.2008 23.01

    Paras keino prostituutioon on sen laillistaminen. Näin saadaan naiset (ja miehet) valtion helmoihin ja jotka toimivat tämän ulkopuolella ovat veronkiertäjiä. Me kaikki tiedämme miten paljon valtio tykkää tästä? Asiaa alettaisiin valvoa kunnolla.
    Prostituution ollessa myös laillista (valvottua) miehet (ja naiset) eivät myöskään käyttäisi ihmiskaupan uhreja (haluan uskoa ihmisiin).

    En ymmärrä feministien kantaa tässä asiassa, eivätkö naiset saa itse päättää mitä tekevät ruumiilleen? Jos näin ei kerta ole pitäisi aborttikin kieltää.

    Tämä laki on osa EU:n dogooderssien unelmaa luoda joku täydellinen utopia ilman haluja, paheita tai haitallisia aineita (alkoholi, tupakka jne.), mutta onko kukaan kysynyt mitä kansa haluaa?

    Minulta ei ole ainakaan kysytty EUn perustuslaista mitään, minulle ei ole edes kerrottu mitä hyötyä siitä on. Onhan se kaikkien luettavissa mutta yrittäkääpä lukea uusinta versiota joka on suurimmaksi osaksi lakitekstiä miten ollaan korjailtu vanhaa.

    Ps. Ihmisiä pitäisi joka vuosi arpoa pistokokeilla sukupuolitauli testeihin ja HIV viruksen tartuttamat pitäisi tatuoida, jotta heidät huomatataan ja näin eivät pääse levittämään tauteja!
    (Se oli sitten sarkasmia).

    Hyvä kirjoitus Saija en havainnut yhtään punaista väriä, hyvää yötä.

    SJ: Minusta ihmisoikeuksien kuuluminen kaikille on aika selvästi poliittinen ja punainen kysymys. Vai tarkoititko, ettet missään vaiheessa nähnyt punaista?

  • aki lintunen kommentoi:
    9.12.2008 23.01

    Prostituution kieltäminen heti lailla kokonaan, on ainut oikea tapa parantaa naisten asemaa. Jos hyvksymme ihmiskaupan meidän täytyy hyväsyä kaikkien läheisten itsensä myyminen, vaimo, mies, mummi, pappa, tyttömme ja poikamme. Onko Saija Jokela valmis hyväksymään omien läheisten prostituution, vai koskeeko myönteinen kanta vain muita. Prostituidut ovat usein lapsina hyväksikäytettyjä ja kärsimys jatkuu aikuisena, koska traumatisoitunut ihminen toistaa kärsimystään.

    Saija Jokela mene katsomaan illalla seksibaariin prostituoituja, he ovat apaattisia, tai riehakkaita jostain päihteestä. Kuvittele 10 - 15 miestä makaa päälläsi kännisenä ja olet pelkkä reikä. Anna Kontula tavallaan säälii ja ummistaa silmänsä totuudelta. Maailmalla kaikki on rajumpaa naisia todellakin pidetään orjina passit takavarikoidaan ja naisten osuus rahoista on pieni, myös perheenjäseniä uhkaillaan, jos orja ei suostu sutenöörin tahtoon.

    Prostituution hyväksyminen antaa viestin, että naisen ruumis on muiden hallinnassa ja tämä on historiassa jo toteutunut asia.

  • Aapo kommentoi:
    9.12.2008 23.25

    Aki, Saija Jokela ei ole vastuussa siitä, mitä hänen läheisensä tekevät omalla ruumillaan, kunhan ovat täysi-ikäisiä. Se, hyväksyisikö Saija läheistensä prostituution, on sekä juridisesti että yksilönvapauden kannalta merkityksetöntä. Oikeusvaltiossa suku tai ystäväpiiri ei saa määrätä yksilön oikeuksia.

    Maalaat naurettavia ja epätodenmukaisia mielikuvia. Väität, että Anna Kontula ”ummistaa silmänsä”, vaikka hän on teistä kahdesta se, joka on tehnyt todellisen tutkimustyön ja tutustunut aiheeseen avoimin mielin valmiina hyväksymään todellisuuden sellaisena kuin se ilmenee. Sinulla Aki ei ole muuta annettavaa tähän keskusteluun, kuin omat ennakkoasenteesi ja dogmaattinen, todellisuudelle immuuni maailmankatsomuksesi.

  • Aapo kommentoi:
    9.12.2008 23.28

    Pakko huomauttaa vielä, kun silmääni pisti kommenttisi viimeinen virke. Ironia suorastaan paistaa silmään. Väität, että prostituution salliminen johtaa siihen, että naisen ruumis on muiden hallinnassa, vaikka koko kommentissasi itse juurit ilmaisit tahtosi kieltää naisilta oman ruumiinsa hallinta.

  • Harri kommentoi:
    9.12.2008 23.41

    Monet ihmiset eivät tule koskaan ymmärtämään, miten joku voi saada tyydytystä kaupallisesta seksistä ja iso osa ihmisistä ei myöskään koskaan tule ymmärtämään, että seksin myyminen voi olla vain bisnestä.

  • Tapio Tuuri kommentoi:
    10.12.2008 1.18

    Saija, sinä osaat kirjoittaa aiheista, joista sinun viiteryhmässäsi kuuluisi olla vain yhtä ainoaa oikeaa mieltä. Jo siitä syystä nostan hattua sinulle.

    Itsekin esitin joskus jossain demarinaiskahvipöytäryhmässä arvelun, etteivät prostituoidut aina ole hyväksi käytettyjä uhreja. Sain jyrkän tuomion. Nämä naiset ovat varmaan vieläkin jyrkästi sitä mieltä, että olen kauhea sovinistisika, vaikka esitin vain varovasti keskustelussa toista vaihtoehtoa.

    SJ: Kiitokset hatusta. Vaikka sitä jäin vähään miettimään, että toivottavasti et yhden kahvipöydällisen perusteella ole mennyt muodostamaan mielipidettä siitä, mitä mieltä minun viiteryhmässäni (?) kuuluu olla. Kun ei tämä kirjoittelu mitenkään erityistä kansalaisrohkeutta ole minulta vaatinut, eikä viiteryhmä toistaiseksi ole pahemmin vinoon katsonut. Jotkut ovat eri mieltä, tietysti.

  • Eeva Vasenius kommentoi:
    10.12.2008 1.46

    No olipahan hölmöjä naisia.

    Nyt pitäisi aloittaa joku sellainen kampanja, että nostettaisiin ylös kaikenlaisia rajatapauksia ihmisistä ja annettaisiin heille kaikille arvoa ja kunnioitusta.

    Tällaisia ryhmiä on paljon erilaisia, mutta ei se mitään.

    Minuä ällöttää se, kuinka suvaitsematonta kansamme on. Kaikilla ihmisillä on oma elämänarvonsa, jota muiden tulee kunnioittaa.

    Itsekin olen jo melkein sovinisti mielipiteiltäni, sillä koko työurani aikana sain kaikkein raaimmat ja tylyimmät kohtelut naispuolisilta työ”kavereilta” ja esimiehiltä.

    Itse pidän miehistä paljon enemmän. Olen saanut kokea, kuinka herkkiä he ovat.

    Kaikkein kauneimmat ja riipaisevammat rakkauslaulutkin ovat herkkien ja tuntevien miesten käsialaa.

    Enpä tiedä montaakaan naista, joka olisi yltänyt samaan.

  • Timo Elonen kommentoi:
    10.12.2008 2.20

    Eivät ole Anna Kontulan tutkimustulokset tainneet juuri vastustusta toisilta tutkijoilta ja asiantuntijoilta saada.

    Mielenkiintoista oli tämän seksinostolain valmistelun aikana suhtautuminen Ruotsin kokemuksiin. Jo Ruotsissakin oli kahtiajako, toiset viittasivat numeroihin, joiden mukaan prostituutio oli vähentänyt ja toiset taas väittivät vähenemisen johtuvan vain toiminnan maan alle siirtymisestä. Jälkimmäiset tietysti olivat oikeassa.

    Kyynikoillekin olisi mietittävää siinä, että moniko suomalainen on säästynyt HIV-tartunnalta ilmaisten neulojen jakelun takia. Niin niistä jotka ovat olleet sitä itse hankkimassa kuin moninkertaisesti useammista syyttömistäkin.

  • Paha Kani kommentoi:
    10.12.2008 6.48

    Juma, natsihuorakortti. Nyt tarvitaan enää natsijätkä, kymppi, ysi ja kasi niin tässähän on värisuora. [kommentti, johon tässä viitataan, on poistettu]
    Mutta tuo on hyvä huomio, että kaikilla muilla tavoilla saa itseään myydä. Ja ei ne kaikki muutkaan tavat erityisesti ihmisarvoa ylennä.

    ”Lintusen Aki: Jos hyvksymme ihmiskaupan meidän täytyy hyväsyä kaikkien läheisten itsensä myyminen, vaimo, mies, mummi, pappa, tyttömme ja poikamme.

    a) Kyseessä ei nyt ollut ihmiskauppa
    b) Mä hyväksyn paljonkin asioita, joita en toivoisi lapsieni tekevän, mm. tupakointi ja jääkiekon pelaaminen. Onko kaikki sellainen kiellettävä kaikilta, joita Sinä et soisi läheistesi tekevän?

  • aki lintunen kommentoi:
    10.12.2008 8.55

    Edelleen asia on niin, että, prostituution hyväksyminen tarkoittaa kaikkien yli 16 vuotiaiden itsensä myymistä. Vaarassa joutua prostituution uhriksi on köyhillä ja ammattitaidottomilla joiden itsetunto on olematon ja he ovat muiden ohjattavissa. Tiedän kyllä, että joku tietää naisen, jolla on hyvä koulutus, hyvä itsetunto ja hyvät vanhemmat, mutta nainen nauttii itsensä myymisestä ja kokee olevansa sosiaalityöntekijä. Voisiko tämän keskustelun aloittaja tai keskusteluun osallistunut myydä seksipalveluita.

  • annepa kommentoi:
    10.12.2008 10.33

    Aki Lintunen: ”prostituution hyväksyminen tarkoittaa kaikkien yli 16 vuotiaiden itsensä myymistä”

    Ikärajasta voidaan olla montaa mieltä, mutta prostituution hyväksyminen tarkoittaa sitä että kaikilla on oikeus myydä sitä osaa itsestään minkä katsoo parhaaksi myydä, oli se sitten aivot tai vagina tai penis. Siinä mielessä olet oikeassa. Kuten jo sanottu, kenelläkään ei ole oikeutta sanoa kenellekään mitä omalle kropalle saa tehdä.

    Aki Lintunen: ”Voisiko tämän keskustelun aloittaja tai keskusteluun osallistunut myydä seksipalveluita.”

    Voi olla mutta voi olla että ei. Se, että joku on sallittua, ei tarkoita että kaikki tekevät tätä sallittua asiaa, vrt tupakointi. Itse en menisi teurastamoon töihin vaikka teurastamon ammatit kai ovat ihan sosiaalisesti ja laillisesti hyväksyttyjä. Samat sanat turkistarhasta ja viemärisukeltajasta, ei vaan pysty. Se nyt on minun asiani mitä teen työkseni eikä sulla tai kellään muullakaan ole siihen mitään sanomista.

    SJ: Tähän tiivistyy omakin vastaukseni Aki Lintuselle, sikäli kun tuohon aika väsähtäneeseen kysymykseen pitää vastata. Paitsi sikäli  en allekirjoita, että teurastamossa olen ollut töissä, ja todennäköisesti menen uudestaankin. 

  • Paha Kani kommentoi:
    10.12.2008 10.34

    Edelleen tiedustelen, että onko kaikki sellainen, jota mä en halua tehdä, kiellettävä?

    Mä en ikinä voisi työskennellä kaupan kassana, koska kassalla saa niellä vihaisten ihmisten kiukkua ja solvausta ilman mahdollisuutta sanoa takaisin. En haluaisi, että tyttärenikään joutuu kassalle töihin. Onko mun nyt ryhdyttävä ajamaan kassana työskentelyn kriminalisoimista? Onko mun ryhdyttävä pelastamaan lähikaupan kassatyttöjä?

  • Harri kommentoi:
    10.12.2008 11.50

    Jos prostituoitu on ammatti siinä missä muutkin niin eikö silloin pitäisi järjestää prostituoidun ammattiin koulutusta.

    Otin seuraavan hierojan ammattitutkintokuvauksen Helsingin Sosiaali- ja Terveysalan oppilaitoksen sivuilta ja lisäsin siihen sanan eroottinen.

    Ammattitutkinnon osat ovat (eroottisen)hierojan ammatin perusteet, (eroottisen)hierojan työmenetelmät, (eroottinen)hieronta hoitotapahtumana ja (eroottinen)hieroja yrittäjänä. Ammattitaito osoitetaan tutkintotilaisuuksissa.

    Ammatissaan menestyvä (eroottinen)hieroja tarvitsee taitavat kädet, hyvät vuorovaikutustaidot ja kyvyn kuunnella ihmisiä.

    Koulutukseen valittaessa täytyisi tietysti pitää huolta siitä, että alalle saataisiin kumpaakin sukupuolta.

    Erootisella hierojalla pitäisi tietysti olla tasa-arvoinen oikeus hakea starttirahaa, bordellin perustamiseen.

  • aki lintunen kommentoi:
    10.12.2008 13.18

    Harri ajaa samaa asiaa, kun minä, eli prostituoidusta tulee tehdä täysin laillinen ammatti, johon Saija Jokela voi suositella lapsiaan, jos he vaan haluavat, kun teurastajan tai kassan hommat ei natsaa. Huoran hommia voi verrata lasten hyväksikäyttöön seksuaalisesti ja ei 14 tunnin päivä 10 vuotiaalla 1 euron palkalla ole suvaitsevaisuutta, vaan kyse on sadismista. Ammattina reikä verokortissa on eksoottista joillekkin, mutta asiaa ymmärtävälle häpeä ihmiselle.

  • annepa kommentoi:
    10.12.2008 13.58

    Paha Kani voisi opetella sisälukutaitoa. Kaikilla on oikeus päättää mitä työtä tekevät (tai siihen pyritään siis) ja jos joku haluaa olla huora niin olkoon. Jos joku haluaa olla viemäridyykkari niin olkoon. Minä en halua kumpaakaan, mutta ei se tarkoita sitä että nämä ammatit pitäisi kieltää.

    Aki Lintuselle sellainen kommentti etät jos joku HALUAA elää prostituutiolla niin miksi sinä olet sitä kieltämässä? Sinulla ei ole mitään oikeutta kertoa kenellekään mitä itselleen saa tehdä. Ihminen saa tehdä vaikka itsemurhan (vaikka se ei olekaan suotavaa) jos niin haluaa koska ihmisellä on itsemäärämisoikeus. Tai no, pitäisi olla, tämähän ei toteudu kaikkialla.

    Keskustelusta täytyy toki erottaa nämä hyväksikäyttötapaukset. Ne eivät ole suotavia niin prostituutiossa kuin siivouksessa tai myyntityössäkään. Jos joku pakotetaan huoraamaan niin siitä pitäisi rankaista, yhtä hyvin kuin siitä että joku pakotetaan (jossain päin maailmaa?) hikipajoihin. Jos jotakuta pidetään töissä -oli se sitten prostituutiossa tai siivouksessa tai missä tahansa - kestämättömällä palkalla niin ei sekään ole hyvä.

  • Paha Kani kommentoi:
    10.12.2008 14.05

    annepa: kirjoittelin tuota vastaustani, kun sinä kirjoitit omaasi. Se ei siis ollut sulle :)

  • annepa kommentoi:
    10.12.2008 14.44

    P.Kani hehheh ok :)

  • Angina kommentoi:
    10.12.2008 14.45

    Huoran hommia voi verrata lasten hyväksikäyttöön seksuaalisesti

    Juuri näin! Ja suomalaisen ammattiompelijan hommia voi verrata halpavaatefirmojen hikipajoissa ympäripyöreää työpäivää tekevien lapsityöläisten ahdinkoon. Siinä vertailussa asiat asettuvatkin kummasti juuri oikeisiin mittasuhteisiin.

    ei 14 tunnin päivä 10 vuotiaalla 1 euron palkalla ole suvaitsevaisuutta, vaan kyse on sadismista.

    Ompelijoiden ammattikunta kriminalisoitava! Ai mitä eikö siellä muka tehdä 14 tunnin päiviä euron palkalla 10-vuotiaina? Vaikka kaikissa muissa ammateissa tehdäänkin?

  • Paha Kani kommentoi:
    10.12.2008 15.53
  • Jussi Halla-aho kommentoi:
    10.12.2008 16.11

    Vielä yksi pointti: Suomen laki kieltää rikokseen yllyttämisen. Jos ostaminen on rikos, myyminen ja tarjolla oleminen on rikokseen yllyttämistä. Pelkkä ostamisen kriminalisoiminen johtaa lakien ristiriitaan.

    SJ: Totta tavallaan tuokin. Voipi olla kaukana se päivä, jolloin lainsäädäntö on sisäisesti johdonmukaista. Oleellista tässä ristiriidassa on minusta kuitenkin se, että sen avulla yritetään pikkunäppärästi kiertää prostituoidun itsehallintaoikeuden typistys: ”Katsokaa nyt, eihän me kielletä sitä myymästä. Me vaan kielletään ketään ostamasta.” Viedään prostituoidulta viimeinenkin mahdollisuus tulla kohdelluksi minään muuna kuin tahdottomana, riistettynä uhrina, eikä edes myönnetä sitä. Niin se maailma pelastuu.

  • helanes kommentoi:
    10.12.2008 20.05

    Aivan oikein päätelty, J.H-a. Samantapaisia ristiriitaisia ja/tai huonosti kirjoitettuja/harkittuja lakeja meillä on muitakin. Kuten Lapsensaantilaki (joka virallisesti, virheellisesti kulkee kai nimellä Hedelmöityshoitolaki).

  • aki lintunen kommentoi:
    10.12.2008 20.18

    Miten järjestetään työsuojelu huoran ammatissa, heidän keskimääräinen elinikä on lyhyt. Ammattiin menee usein ne, jotka ovat lapsena seksuaalisesti hyväksi käytettyjä, siis lyötyä lyödään ja käytetään kynnysmattona. Olen todellakin jyrkästi annepan kanssa eri mieltä siitä, että ihminen saa tuhota itsensä, jos minä voin olla hänelle avuksi ja auttaa parempaan elämään. Maailmalla huoran hommat ovat paljon julmempia, kun mafia parittaa ja pahoinpitelee, jos rahaa ei tule. Meillä suomessa voi hakea apua huorille suunnatusta tuki pisteestä ja avun pyyntöjä tulee runsaasti miehiltä ja naisilta. Jos annepa ihan välttämättä haluat myydä itseäsi ja teet vaikka periytyvän ammatin sukupolvelta toiselle mikäs siinä sitten.
    Prostituutio on asia jota ei kaikki ymmärrä, se on vähän niinkuin vankilassa olo mikäs siellä on ollessa loikoilee ja kattelee telkkua.

  • Paha Kani kommentoi:
    10.12.2008 20.40

    Kerrotko Aki vielä tarkemmin, missä ja miten olet tutustunut prostituoidun toimenkuvaan noin laajasti? Haluaisin tietää, millä auktoriteetilla ja mihin perustuen faktojasi esität?

  • Ano Nyymi kommentoi:
    10.12.2008 21.15

    No ei kai prostituoitujen työsuojelu ole sen kummempaa kuin muillakaan. Elinikäennusteeseen ja mafiaan työnantajana saattaapi liittyä se, että mafian tallissa oleviin likaisiin ja tautisiin narkkarihoraakkeleihin päädytään, kun tilanne on laiton.

    En oikein jaksa uskoa, että kukaan menisi esimerkiksi mafian kassalle duuniin nyky-Suomessa. Ellei tietty siitä saisi tarpeellista korvausta.

    Jos ihmisten ei anneta tehdä huonoja(kin) valintoja, niin kuka määrittelee ne Hyvät ja Oikeat valinnat, mitä on sallittua valita?

  • Paha Kani kommentoi:
    10.12.2008 21.42

    Eikös mafia ole se palveluntarjoaja, jonka toimenkuvaan kuuluvat kaikki kriminalisoidut palvelut?

  • aki lintunen kommentoi:
    10.12.2008 22.54

    On käsittämätöntä miten suppeasti ihmiset tässä katsovat maailmaa, ei se lopu Suomeen. Heidi Hautala on toiminut maailmalla naisten oikeuksien tai paremminkin niiden polkemisen tutkijana. En muista hänen virallista asemaa, mutta raportti oli musertavaa luettavaa naisten kannalta. Saija Jokela ei ole vastannut hyväksyykö hän seksin myynnin tasavertaisena ammattina, jota voi itse harkita, jos ei muuta työtä saa ja edelleen perheensä seksin myynnin. näihin kysymyksiin saa vastata vain saija jokela.

  • Paha Kani kommentoi:
    10.12.2008 23.04

    No puhutaanko tässä Suomen laeista vai ei?

    Paljonko kirgisialaisen pakkoprostituoidun elämä paranee, jos seksin osto kielletään Suomessa? Miten ja millä mekanismeilla ko. kielto auttaa esimerkkimme kirgiisiä?

    Jos kaurahiutaleiden myyminen olisi laillista, tarkoittaisiko se sitä, että Aki voi potkia mun oven sisään, viedä Eloveenat mun kaapistani ja jättää pöydälle euron?

  • Ano Nyymi kommentoi:
    10.12.2008 23.13

    ”Saija Jokela ei ole vastannut hyväksyykö hän seksin myynnin tasavertaisena ammattina, jota voi itse harkita, jos ei muuta työtä saa ja edelleen perheensä seksin myynnin.”

    Kerropas nyt Aki, että millä hiton auktoriteetilla Saija (tai Reiska Kälviältä tai sinä) saisitte edes määrätä, mitä läheisenne tekevät työkseen tai harrastuksekseen? Tai miksi pitäisi saada, vaikkei reaalisesti saisikaan.

  • Aapo kommentoi:
    11.12.2008 2.06

    YouTubesta löytyi muuten Anna Kontulan haastattelu Ylen Aamu-TV:ssä

    http://www.youtube.com/watch?v=sv62SIbUzKM

  • annepa kommentoi:
    11.12.2008 10.14

    Mistähän herra Aki Lintunen on päätellyt että minä haluan myydä itseäni? Voisitko lukea ihan ajatuksella mitä olen aikaisemmin kirjoittanut? Se, että joku ammatti (tai teko) on laillinen, ei tarkoita että kaikki sitä haluavat tehdä.

    ESIMERKKI: teurastajan ammatti on laillinen mutta en silti haluaisi sillä tienata leipääni.

    Ihminen SAA tuhota itsensä jos niin haluaa. Minusta se ei vain ole suotavaa se itsensä tuhoaminen. Minä en näe vapaaehtoisessa prostituutiossa itsensä tuhoamisen merkkejä. Riistotapaukset ja prostituutioon pakottaminen ovat täysin eri asia.

    Minä hyväksyn, että sinun mielestäsi huoraaminen on paha asia. Saat ihan vapaasti minun puolestani olla sitä mieltä. Hyväksy sinä se, että minun mielestäni vapaaehtoinen prostituutio on ok, ja vaikka se on ok niin kaikkien ei sitä tarvitse haluta harrastaa.

    Comprende??

  • Anne Lempinen kommentoi:
    11.12.2008 11.10

    Saija Jokela: Mikäköhän on sen ”ammatinvalinnan” päätöksen takana, että joku haluaa vapaaehtoisesti myydä itseään? Olisikohan taloudellinen ahdinko, huumeriippuvuus joka vaatii rahaa, vai mitä luulisit? Tehköön kukakin mitä lystää, mutta toivottavasti ei joudu sitä tekemään viimeisenä selviytymiskeinona.

    Kuinkahan moni haluaisi myydä itseään prostituoituna, jos siihen ei vaikuttaisi muut seikat, siis jos toimeentulo olisi turvattu muilla keinoin?

  • Paha Kani kommentoi:
    11.12.2008 12.38

    Mä en haluais tehdä montaakaan työtä, jos toimeentulo olisi turvattu muilla keinoin. Mua siis riistetään, kun mut pakotetaan töihin.

    Mikäköhän on sen ”ammatinvalinnan” päätöksen takana, että joku haluaa vapaaehtoisesti myydä itseään?

    Mä en tiedä, tiedätkö sinä? Mistä tiedät?

  • aki lintunen kommentoi:
    11.12.2008 12.44

    En ole kysynyt keneltäkään haluaako hän myydä seksiä, vaan hyväksyykö hän itsensämyymisen seksillä ja hyväksyykö hän perheensä valinnan myydä seksiä. Jos 18 vuotias tulee kotiin ja sanoo tienasin itsenimyynnillä 300 euroa äiti, aika kivasti vai mitä, vastaako saija jokela, ihanaa kultaseni, voit aloittaa elämän, johon olet lapsesta asti halunnut. Äiti ja isä on sinusta ylpeitä, sinulla on kiva monipuolinen elämä edessä ja saat toteuttaa itseäsi.

  • Paha Kani kommentoi:
    11.12.2008 13.26

    Eli voidaanko tämä nyt tulkita niin, että Aki katsoo olevansa eräänlainen kansakunnan isä?
    Mä katsoisin, että vaikkapa tupakan poltto on vähän eri tavalla mun ongelmani omien lasteni tekemänä kuin vaikkapa naapurin lasten tekemänä, ja samoin suhtautuisin tähän itsensä myymiseenkin. Mun perheeni asiat kuuluvat tietyssä määrin mulle, mutta muiden asiat eivät sitten niinkään. Ja jos mun tyttäreni joskus päättää huorata vaikkapa opiskelubudjettiaan täydentääkseen, niin se ei kyllä sitten Akille kuulu.

  • annepa kommentoi:
    11.12.2008 16.30

    Siskoni haluaa töihin samaan firmaan kuin minä, mutta henkilöstöosastolle. Jos hän tällaiseen paikkaan hakee ja vielä pääsee niin katson kyllä karsaasti enkä hyväksy ollenkaan. Ja natkutan asiasta joka kerta kun näemme tai puhumme puhelimessa. Tällä hetkellä yritän hienovaraisesti ohjailla häntä esim koordinointitehtäviin missä hän mielestäni menestyisi hyvin ja toimintakin olisi ihmisystävällisempää. Asia kuuluu minulle, onhan hän siskoni. En kuitenkaan voi häntä estää ja lopulta minun on pakko hyväksyä asia mikäli siskoni lopulta sinne henkilöstöpuolelle päätyy ja kokee että hänen elämäntyönsä tai välietappinsa on siellä.

    Tälläkin hetkellä olen viikoittain tekemisissä henkilöstöpuolen ihmisten kanssa enkä useinkaan hyväksy heidän toimiaan. Heillä tuntuu olevan jotkut eri säännöt kun puhutaan esimerkiksi työsuhteista ja työaikalaeista. Vapaa-ajallaan he ovat kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä ja olemme käyneet mm viime illanistujaisissa värikkäitä ja mielenkiintoisia keskustelua esimerkiksi buddhalaisuudesta ja hirvenmetsästyksestä jotka molemmat ovat lähellä sydäntäni.

  • Saija Jokela kommentoi:
    11.12.2008 16.42

    aki lintunen. Peräät vastausta kysymykseen
    ”Voisiko tämän keskustelun aloittaja tai keskusteluun osallistunut myydä seksipalveluita.”

    ja tivaat edelleen:
    ”Saija Jokela ei ole vastannut hyväksyykö hän seksin myynnin tasavertaisena ammattina, jota voi itse harkita, jos ei muuta työtä saa ja edelleen perheensä seksin myynnin.”

    Saija Jokela ei ole vastannut, koska - ihan rehellisesti - nämä ovat todella, todella typeriä kysymyksiä. Mutta eipä se minulta ole pois.

    En halua, että lapseni elättää itseään prostituoituna. Minä taas olen käynyt läpi pitkän koulutuksen muun muassa sen takia, ettei minun tarvitse esimerkiksi myydä seksiä tai siivota työkseni, kun en kumpaakaan halua tehdä. Mutta mitä sitten? Kysymys on tässä yhteydessä täysin turha.

    Oikea kysymys on se, jota Kontula yrittää pitää esillä. JOS lapseni nyt kuitenkin minun toivomisistani huolimatta tekee seksityötä, haluanko hänen joutuvan leimatuksi ja syrjityksi sen takia? Haluanko, että hän lentää pihalle asunnostaan, kun vuokranantaja saa selville hänen työnsä? Haluanko, että hän joutuu varomaan lastensuojeluviranomaisia, vaikkei hänen lapsillaan ole mitään tekemistä äidin työn kanssa? Haluanko, että hänet leimataan huume- ja mielenterveysongelmaiseksi, jos hän ei ole kumpaakaan? Haluanko, että hänet työnnetään yhteiskunnan ulkopuolelle ja jätetään sinne saalistettavaksi? En tietenkään halua. Voin hyväksyä tai olla hyväksymättä lapseni valinnat, mutta sitä en varmasti hyväksy, että häntä potkitaan päähän.

    Olisi kai se söpöä, jos seksi ja rakkaus kulkisivat käsi kädessä, jokaisella olisi mahdollisuus kivaan ja korkeasti palkattuun työhön ja ylipäänsä kaikki vain olisivat tosi mukavia toisilleen. Kun näin ei kuitenkaan ole, mitä jos yrittäisimme tehdä jotain näiden oikeiden ihmisten ongelmille tässä oikeassa maailmassa? Sen sijaan että tungemme päämme pensaaseen ja ajattelemme, että prostituutiota ei ole, jos teemme lakeja jotka siivoavat sen maton alle niin että emme näe sitä?

  • aki lintunen kommentoi:
    11.12.2008 21.12

    Olen Saija Jokelan kanssa samaa mieltä siinä, että ongelmia täytyy hoitaa, mutta hermostuit pahasti, kun jouduit ajettelemaan sitä miten suhtaudut itsesi tai perheesi seksikauppaan. Pitäisikö rikokset sallia, kun niitä tehdään kuitenkin, mitä mieltä olet laista, joka kieltää huumeiden myynnin. huumekappiaat leimataan, vaikka asiakkaat ovat niitä kinuamassa ja huumeiden käyttäjät eivät saa työtä, vaikka jokainen saa päättää elämästään. Saija Jokelan vastaukset kysymyksiini ovat typeriä, hän kiertää ja kaartaa ydin asiaa, joka on, huorat ovat eri heimoa, he ovat realistisen rakkauden työläisiä ja tämä pitää sallia, jos vaan ei ole lähisukulainen. Meillä kaikilla on ongelmia teemme mitä hyvänsä, on typerää vedota niihin, jos puolletaan seksin myyntiä. On typerää väittää, että ihminen on niin vapaa ja kova tahtoinen, että hän voi päättää elämästään, kyllä kaikki elän varjoiselle puolelle joutuneet, ovat sinne nimen omaan joutuneet, kun ihminen on heikko.

  • Paha Kani kommentoi:
    11.12.2008 21.16

    Eikö ihminen siis voi päättää elämästään? Kenen sitten pitäisi päättää?

  • aki lintunen kommentoi:
    11.12.2008 22.58

    Rautalanka olisi tässä paikallaan, mutta suurin osa ihmisistä hallitsee elämäänsä kohtuullisesti, mutta ei täydellisesti. sitten on niitä reppanoita, jotka ajautuvat laitapuolen kulkijoiksi, he eivät todellakaan hallitse elämäänsä, vaan viina huumeet, rikokset, irtosuhteet, ja kynnysmatoksi suostuminen alistamaan pyrkiville miehille, siinä on elämän hallintaa.

  • Vanha demari kommentoi:
    11.12.2008 23.00

    Aki Lintunen kirjoitti:

    ”On käsittämätöntä miten suppeasti ihmiset tässä katsovat maailmaa, ei se lopu Suomeen. Heidi Hautala on toiminut maailmalla naisten oikeuksien tai paremminkin niiden polkemisen tutkijana.”

    Tähän toivoisin täsmennystä. Minun tietääkseni Heidi Hautala ei ole koskaan tutkinut mitään. Ei hän tutkinut Anna Politkovskajan murhaakaan, mutta tiesi syyttää Venäjän johtoa.

    Jos huomaan olevani Hautalan kanssa mistä tahansa asiasta samaa mieltä, alan heti miettiä, minkä virheen olen ajattelussani tehnyt. Täytyy olla joku seikka, jota en ole huomannutt.

  • Paha Kani kommentoi:
    12.12.2008 7.44

    Ja prostituoiduksi päätyvä on siis aina tällainen reppana? Mistä tiedät?
    Miten irtosuhteet tähän kuuluvat?

  • annepa kommentoi:
    12.12.2008 11.36

    P Kani: vain laitapuolen kulkijat harrastavat irtosuhteita. TIETYSTI.

    Tämä pisti silmään: ”kynnysmatoksi suostuminen alistamaan pyrkiville miehille”. Ilmeisesti vain miehet tarvitsevat/haluavat kynnysmattoja ja alistavat. Alistavatko he vain naisia vai voiko miehiäkin alistaa ja käyttää kynnysmattoina?

  • Nimi kommentoi:
    12.12.2008 22.02

    ”voiko miehiäkin alistaa ja käyttää kynnysmattoina?” (annepa)
    Voi, jos prostituutio lasketaan alistamiseksi silloinkin, kun itseään myy mies:
    ’Kuhinaa kulisseissa, kun suomalainen mies myy potenssiaan’ / Mari-Elina Laukkanen (Helsinki : Stakes, 1998, ISBN 951-33-0765-4)

  • Juuso kommentoi:
    16.12.2008 15.22

    ”Kuinkahan moni haluaisi myydä itseään prostituoituna, jos siihen ei vaikuttaisi muut seikat, siis jos toimeentulo olisi turvattu muilla keinoin? ”

    Kuvitellaan neiti X, joka on epätoivoinen. Sopivaa työtä ei kerta kaikkiaan meinaa löytyä, mutta rahaa olisi saatava. Neiti X alkaa vapaaehtoisesti myymään itseään (ts. Neiti X VALITSEE prostituution). Hallitus kieltää prostituution. Mahdolliset seuraukset:

    - Neiti X jatkaa itsensä myymistä ja saa lopulta sakot tai joutuu linnaan.
    - Neiti X alkaa tehdä jotain muuta työtä, joka on hänen omasta mielestään vielä huonompi ratkaisu kuin itsensä myyminen.
    - Neiti X pudottautuu sossun tuille.
    - Neiti X kuolee nälkään.
    - Neiti X alkaa varastella elättääkseen itsensä.

    Kuulostaako mikään näistä erityisen hyvältä neiti X:n, yhteiskunnan tai ylipäätään inhimillisyyden näkökulmasta? Jos joku ajatteli toisen vaihtoehdon kohdalla: ”Neiti X ei välttämättä ymmärrä omaa parastaan”, suosittelen lämpimästi tutustumaan Neuvostoliitto-nimisen valtion historiaan.

  • Pii Huusko kommentoi:
    16.12.2008 21.23

    Parikymppisenä asuessani Kustaankadulla Helsingissä pysähdyin monesti juttelemaan kadulla itseään myyvien naisten kanssa. Tutustuin heihin n. viiden naisen porukkaan. Kerrankin siinä jutellessamme pysähtyi auto kauppaa tehdäkseen. Kuljettaja tiedusteli minun hintaani. Naiset tähän totesivat, etten ole myytävänä.

    Nämä naiset olivat alaikäisiä 16 – 17 – vuotta vanhoja, yhtä lukuun ottamatta. Nämä naiset olivat kadulla vaihtelevasti, tämä johtui siitä että välillä heidät vietiin takaisin laitoksiin poliisin toimesta. Tämä naisista joka, ei ollut alaikäinen, oli naimisissa ja kolmen lapsen äiti. Hänen miehensä ei tiennyt sivu toimesta mitään. Kertoi kuulemma kotona että oli puhelin myyjänä.

    Voimmehan hoitaa oiretta ja jättää ne syyt selvittämättä. Mutta ei itsensä myyminen ole kenenkään unelma ammatti, ihan oikeasti.

  • sideshowmob kommentoi:
    16.12.2008 22.00

    ”JOS lapseni nyt kuitenkin minun toivomisistani huolimatta tekee seksityötä, haluanko hänen joutuvan leimatuksi ja syrjityksi sen takia?”

    Yksi länsimaisen yhteiskunnan peruslähtökohtia ja kantavia ajatuksia on yksilönvapaus. Se tarkoittaa muun muassa sitä ettei yksikään ihminen ole toisen ihmisen omaisuutta. Kysymys ”haluaisitko muka että lapsesi toimisi prostituoituna?” pitäisi muuttaa muotoon ”haluaako lapsesi toimia prostituoituna?”. Ei ole millään tapaa oleellista, mitä vahemmat haluavat. Sen jälkeen kun lapsi on täysikäinen, hän tekee juuri niin kuin itse katsoo parhaaksi.

    Länsimainen yhteiskunta on voimissaan vain ja ainoastaan sen tähden, ettei vanhemmilta ei ole enää viimeiseen sataan vuoteen kysytty yhtään mitään. Muutoin Suomikin olisi yhtä ankea ja ahdasmielinen paikka kuin monet Lähi-idän ja Afrikan patriarkaaliset yhteiskunnat, joissa perheen naisväki on ensin isän ja sen jälkeen poikien omaisuutta.

    Nainen saa prostituutiosta noin 200 euroa tunnilta verottomana. Kaupan kassalla ja pakollisella verokortilla se vastaa noin 25 tunnin työtä. Jos ja kun työtä tehdään pääsääntöisesti vain toimeentulon takia, tympeässä ja yksitoikkoisessa duunissa toimiminen vaikuttaa yhä vastenmielisemmältä monen nuoren naisen mielestä. Yleltä tuli muuten kerran dokumentti, jossa naistoimittaja väitti että 30 prosenttia ukrainalaisista naisista on myynyt itseään vähintään yhden kerran jossain vaiheessa elämäänsä.

  • aki lintunen kommentoi:
    16.12.2008 22.55

    Haluatko, että lapsesi on onneton ja hän tuntee elämän olevan pelkkä reikä. Yksikään rakastettu ja kunnioitettu lapsi ei halua huoraksi, ei vaikka Saija Jokela niin väittää. Itsensä myyminen tiputtaa ihmisarvon ja paha olo peitetään päihteillä. Joku ehdottaa, kaikki työttömät huoraamaan niin sossussa ei saranat kulu ja lapset saavat hyvää ruokaa ja äiti voi säädellä työaikaa, niin lapset saavat runsaasti aikaa ja rakkautta. Siinä samalla voi alkaa opettamaan tätä rahakasta ammattia lapsilleen. Kaikki, jotka pitävät huorana oloa ihan hyvänä ja arvostettuna ammattina menkää ja kokeilkaa mitä se on, jos vaikka olette hyviä siinä voitte mennä alalle.

  • Paha Kani kommentoi:
    17.12.2008 7.44

    Pystytkö, Aki, erottamaan toisistaan asiat, joista et pidä ja asiat, jotka tulisi kieltää?

  • Jokivaris kommentoi:
    17.12.2008 12.32

    Minulle on käytännön tasolla ihan sama, mitä seksin myymisestä ja ostamisesta laissa säädetään.

    Periaatteessa kuitenkin olen päätynyt sille kannalle, että kannatan ihmisen vapautta toimia haluamallaan tavalla, vaikka nämä valinnat olisivat huonojakin. En siis kannata seksin osto- tai myyntikieltoa.

    Minua häiritsee tässä keskustelussa seksin ostamisen kiellosta erityisesti se, että se heivaa mielestäni roskakoriin oikeusvaltion perusolettaman, jonka mukaan jokainen on syytön, kunnes toisin todistetaan. Se siis tekee seksin ostajista oletusarvoisesti syyllisiä ja myyjistä uhreja. On varmasti totta, että osa prostituoiduista tekee hommiaan ns. vastoin omaa haluaan, tavalla tai toisella. En lähde väittelemään prosenteista tai määristä, koska mulla ei siihen ole tietopohjaa.

    Mutta varsinaiseen pointtiini: Käsittääkseni voidaan sanoa varmasti, että osa prostituioiduista, vaikka sitten pienikin osa, myy itseään harkitusti ja omasta halustaan. Ts. heillä olisi mahdollisuus tienata rahaa muutenkin, mutta syystä taikka toisesta he ovat valinneet keinokseen tämän. Jos nyt seksin ostaminen kielletään sillä perusteella, että myyjät ovat aina alistettuja tai mukana vastoin omaa tahtoaan, niin samalla siis lyödään kaikkien seksiä ostavien tai sitä yrittävien päälle leima, jonka mukaan he ovat alistajia ja ihmiskaupan osallisia. Näin taas ei voida mielestäni ajatella niin kauan kuin toisenlaisiakin tapauksia on.

    Jos seksin ostaminen halutaan kieltää, niin siitä vain, kunhan samalla kielletään myös myyminen.

    Ja tunnen kyllä perusteet miksi ostokiellon ajajien mielestä näin ei voida tehdä, en vain ole niistä samaa mieltä.

  • aki lintunen kommentoi:
    17.12.2008 13.13

    Pystyn erottamaan asiat, jotka pitäisi kieltää ja jotka pitäisi sietää. Prostituutio kieltää ja huumeet yhä kiellettyjä, vaikka jokaisen oma asia on tuhoaako itsensä.

  • Saija Jokela kommentoi:
    17.12.2008 16.11

    aki lintunen: ”Yksikään rakastettu ja kunnioitettu lapsi ei halua huoraksi, ei vaikka Saija Jokela niin väittää. ”

    Eipä muuten väitä.

Kommentoi tätä artikkelia

Tämän kysymyksen tarkoituksena on estää koneellinen roskakommentointi.

Ilmoittamasi sähköpostiosoite ja käyttämäsi IP-osoite välittyvät blogin ylläpitäjän tietoon.